Tuesday, May 17, 2011

setiap hari


Setiap hari,
semuanya bakal terjadi.
Tapi tak semua terjadi pada kita.

Setiap hari,
ada baby akan lahir,
ada orang tua akan meninggal.

Setiap hari,
ada pelajar lulus cemerlang,
ada pelajar menangis gagal.

Setiap hari,
ada handsome man akan berkahwin,
ada unfortunate lady akan diceraikan.

Setiap hari,
ada budak baru lulus ujian memandu,
ada budak mati kereta terbabas langgar ini dan itu.

Setiap hari,
ada awek cun dapat hadiah istimewa,
ada wanita dihina dengan kata nista.

Setiap hari,
ada positif,
ada negatif.

Negatif adalah teman si positif.
Bersama berdua,
tarikannya tiada tara.

Kehidupan ini sememangnya begitu.
Setiap hari,
ada cerita enak,
ada cerita meluat,
ada cerita yang tak boleh nak diceritakan ..

Saya selalu berpesan kepada diri :

 "Hari ini aku cemerlang, tapi aku tidak boleh terlalu gembira. Sebab aku pasti hari ini 
masih ramai yang bersedih dengan nasib mereka. Aku harus cool, relax dan bersederhana.."

emm okey.

Apa point saya ceritakan tentang positif negatif kehidupan ?

Apa sebab saya nak sibuk-sibuk 'feel' kesusahan orang lain ?

Alasan saya cuma satu.

Agar saya tidak terlalu selesa dengan apa yang ada,
cakna dengan musibah yang menimpa orang lain,
bersyukur dengan sebenarnya syukur.

Perasaan bercampur baur bila mana saya sedang dilimpahi kenikmatan,
waktu itu juga ada insan-insan yang saya kenal sedang dibebani dengan nasib malang.
Rasanya tidak enak..
Sungguh tidak enak..

Kepada teman-teman,
ingatlah,
senang itu cuma sekejap,
susah itu cuma sekejap.

Jangan terlalu ketawa tak ingat dunia,
sampai langgar batas-batas manusia..
Jangan menangis merintih segala bagai,
sebab itu tandanya pengertian hidup masih belum dapat kalian nilai..

Masih terpahat tersemat terngiang-ngiang kata-kata orang tua ,

 "kalau Allah nak tarik balik nikmat Dia , sekejap je .. "

Ye , sekejap sahaja.

Jadi, 

jangan angkuh dengan serba serbi pada diri kita ..

biarlah berpada-pada,

dengan apa yang ada.



ok. fullstop. =)



No comments:

Post a Comment

I'm paid enough if this post delightens you ^^